Supermamman - finns hon?

Det finns så mycket man vill hinna med som mamma men ibland får man liksom inget att bli av. Som jag ser det finns det några olika typer av mammor. De finns de mammor som gör allt för sina barn och ser allt annat som oviktigt. Andra mammor prioriterar andra saker och spenderar mindre tid med sina barn. Vissa lägger tid på utseendet medan andra förfaller hemma i mjukisbrallor. Sen finns det en annan typ av mammor. Jag kallar dessa mammor för "supermammor" för de tycks hinna med precis allt. Supermamman spenderar mycket tid med sina barn och åker ofta ut på utflykter eller träffar andra mammor över en kaffe latte på stan. Supermamman ser alltid perfekt ut med välputsade naglar, perfekt hår och make up. Supermamman är också väldigt modemedveten och ser alltid ut att vara på väg till fest. Supermamman hinner även med att träna 4 ggr i veckan samt laga hälsosam GI-mat med ingredienser man inte ens kan uttala. Supermammans hem är dammfritt med de senaste inredningsprylarna.

Vad går dessa mammor på? För man kan omöjligt hinna precis allt. Själv vill jag massor men gör mindre. Elvis kommer naturligt vis alltid först men man måste ju hinna med lite annat också. Väljer jag att baka hinner jag inte med tvätten. Vill jag fixa till mej måste jag skippa att laga middag. Många dagar går jag omkring i mjukisbyxor och en urtvättad tröja. Att shoppa kläder på stan styrandes på en barnvagn är nästan omöjligt. Så hur lyckas dessa supermammor? Har supermammorna en jättegarderob där de slänger in alla saker så att man ska tro att det är välstädat? Har de en parfym som doftar nygräddade bullar? En magisk spis som kan laga mat själv? Eller är det så att supermammorna klarar sig utan sömn och sitter och filar naglarna hela nätterna?

Jag behöver i alla fall sömn. Min lilla gosse älskar att väcka sin mamma och snutta nätterna igenom. Inatt har jag antecknat varje tidpunkt han vaknade för att få ett hum om hur hans sovvanor ser ut. Mina planer är nämligen att ändra dessa med hjälp boken Somna utan gråt.
Elvis somnade kl 21.20 igårkväll..
Vaknade och åt kl. 22.00, 23.00, 01.30, 03.15, 05.00, och vaknade sedan kl 7 och tyckte att det var dax att stiga upp. Det värsta är nästan att detta är en av de bättre nätterna. Jag brukar försöka sova under ett av hans vilopass på dagen ca. 20 minuter.

Tack och lov har Elvis underbara mormor varit här i ett par dagar så jag har både hunnit raka bort buskarna under armarna, färgat håret och lagat mat. Att vi dessutom hunnit äta upp nästan hela cafét som ligger här intill behöver vi inte tala om. I tisdags passade jag även på att handla utan Elvis. På väg till affären glömde jag nästan bort att jag var småbarnsmamma med smutsigt hår. Jag körde omkring i vår gamla kombi med stereon på högsta volym och låtsades att jag var en ung rockstjärna på roadtripp eller nått. Nu har Elvis mormor åkt hem till morfar och livet har återgått till det normala med barnvagnspromenader, lek på golvet, blöjbyten och en hel del amning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0