Mat och choklad - julens största nöje

Kvällen före julafton var jag och Elvis ute på en promenad medan pappa Jimmy jobbade. Snön knastade under fötterna och kylan bet i kinderna. Jag kunde inte låta bli att promenera i bostadsområdena i närheten och kika in i alla fönster. Julpynt och belysning prydde de flesta hemmen och många familjer var samlade. I ett fönster såg jag förväntansfulla barn räkna klapparna under granen. Det fick mej att minnas när jag och lillebror Tobias satt och räknade våra julklappar och skvallrade till varandra vad vi skulle få. När julafton kom visste vi i regel vad alla paket innehöll men spänningen fanns ändå där.

I ett annat fönster satt en ensam man vid köksbordet och slog in en julklapp. Kanske hade han varit på OKQ8 och panikhandlat en julklapp till frun i sista minuten. Tänk er hennes min när hon öppnar paketet och hittar nya torkarblad, en ask praliner och spolarvätska.

I ett tredje fönster bakade en naken liten flicka pepparkakor i köket tillsammans med sin mamma. Jag antar att mer deg hamnade magen än på plåtarna. För visst är väl degen betydligt godare än själva kakorna? Det tyckte i alla fall jag när jag var liten.

Idag har Elvis mormor, morfar och morbror kommit till oss för att fira jul. Klapparna ligger under granen och lägenheten svämmar över av godis. Det verkar en ren omöjlighet att äta upp all den mat och godis som finns hemma, men vi ska nog klara det. Kom ihåg: Det är inte det man äter mellan jul och nyår som gör en överviktig. Det är det man äter mellan nyår och jul. Med de ordens vill jag avsluta detta inlägg och önska alla en riktigt GOD JUL.


Kommentarer
Postat av: Hanna

GOD JUL Tess! Hoppas du har det helt fantastiskt bra och att du fått många fina och hårda paket :)

PUSS PUSS!

2008-12-25 @ 14:45:53
URL: http://cphanna.blogg.se/
Postat av: mamma

Hejsan. Nu har vi firat julafton för första gången längre söderut än Vistträsk. Det har varit jätteroligt. Jag tror att vi lyckades ganska bra med att äta både julmat och godis.Vi ses snart igen.

2008-12-25 @ 21:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0