Rutiner? Ja tack!

  
Äntligen börjar Elvis få lite fasta rutiner under dagarna. Detta gör mej överlycklig eftersom jag är rutinernas drottning som i princip kissar på samma klockslag varje dag. Elvis och jag vaknar ungefär kring 8. Ligger sedan kvar i sängen för att busa och träna den lilla lilla kroppen. Elvis är ett riktigt charmtroll på morgonen och skrattar en hel del. Undra om det är tack vare min otroligt fina morgonfrilla?! När vi busat klart är de dags för lite mat, sedan en timmas stjärtvädring. Stjärtvädringen är för Elvis och inte för mej.  =)  Medan Elvis vädrar stjärten och kollar på bamsefigurerna brukar jag städa, äta frukost och duscha. Kikar till Elvis med jämna mellanrum och efter att jag stoppat i tutten ungefär sjuttioelva gånger så sover han sin första tupplur. Den varar i ungefär 25 minuter och när han vaknat är det mer mat som gäller, sen är stärten färdigvädrad så då åker blöja och kläder på. Blöjan är av ungefär 1-2 timmar och under denna tiden blir jag kissad på flera gånger. Efter det brukar Elvis bli lite gnällig och då är det dax för en promenad. Jag och Elvis bråkar lite innan overallen är på, sen försöker jag klä på  mej ytterkläderna med Elvis i famnen. Det uppskatts nämligen inte att jag lägger honom i vagnen innan den rullar. När jag ska ta på mej skorna måste jag dock lägga honom i vagnen. Samtidigt som jag tar på mej skorna försöker jag knuffa vagnen med höften. Hoppas att jag aldrig behöver göra detta på allmän plats. Då skulle någon garanterat filma mej och lägga ut filmen på youtube. Vid det här laget svettas jag en hel del och Elvis skriker. Men så fort vagnen rullar igång brukar vi båda vara rätt nöjda tack vare den friska luften. Elvis vaknar väldigt lätt i vagnen och för att undvika detta brukar jag försöka köra på allt som guppar.  Jag har även med mej en vattenflaska som jag kan doppa tutten i för annars vägrar han ta den. När vi gått i ungefär 30 minuter vaknar han och skriker. För att han ska somna om igen måste jag gå en ordentlig promenad som slutar på 1-1 tim och 30 min. Väl hemma försöker jag lyfta av liggdelen från själva vagnen. Detta är inte helt enkelt och det slutar ofta med att jag svettas och är arg. När jag tillslut lyckas få loss liggdelen försöker jag bära den upp för trappen. Om jag lyckas ta mej ända upp till lägenheten stället jag ut liggdelen på balkongen så att Elvis ska få fortsätta sova i friska luften.  Svettig och utmattad vilar jag en stund på soffan för att sedan fortsätta med städningen eller matlagningen eller vad det nu kan vara. Elvis sover i 1-2 timmar och efter det är det mat, bus och sömn som gäller. Här tar rutinerna slut, kvällarna är oftast kaosartade. Igårkväll började jag söva honom kl 20.30 och inte förän 23.30 somnade han för kvällen. Detta efter att jag studsat på sängkanten med honom i knät. När jag lade ner honom i sängen sa Jimmy "fortsätt studsa" och jag fortsatte studsa i sängen medan Elvis låg bredvid och sov. Fortsatte med detta i några minuter innan jag utamattad somnade för att vakna 1-2 timmar senare av att Elvis ville ha mat. Att vara mamma för första gången är inte helt enkelt, men man hittar sina knep. Frågan är om vi har en ovanligt omständig bebis eller om vi helt enkelt skämt bort honom med en hel del studsande och guppande. Jag tror på det senare.

Kommentarer
Postat av: mamma

Han är verkligen en snygging den där lilla gossen. Jag längtar hur mycket som helst efter han. Jag tror att jag dyker upp i Umeå inom en väldigt snar framtid, måste kolla om det är så att du är rutinernas drottning. Tusen kramar till er från morfar och mormor.

2008-11-18 @ 19:57:28
Postat av: linda

hehe låter väldigt likt emma det där med studsandet :-) vi gjorde exakt samma sak i sisådär 6 månader innan hon istället ville bli guppat framför tv:n och det gör vi ju fortfarande :-)

2008-11-19 @ 09:24:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0