Resa till inlandet

Sitter i soffan och myser medan Elvis sover och Jimmy spelar datorn. Vi är sedan några timmar hemkomna från Sorsele där vi spenderat helgen tillsammans med Elvis farmor och övrig släkt på Jimmys sida. Att åka till en by i inlandet är en speciell resa. Snön lyste vit och renarna sprang på vägen. Vi mötte antagligen dubbelt så många renar som bilister längs vägen vilket är lite lustigt. Vi passerade by efter by med de enda namnet fular än de andra och alla har de något gemensamt. Byarnas namn slutar nämligen på -sele. Blattniksele, Sappetsele, Harrbosele, Rusksele osv. Renda rappakaljan.  Jimmy påstår även att det finns ett ställe som heter Kåtaliden men om det är sant vet jag inte. Medan vi passerade dessa småbyar ploppade den enda fördomen efter den andra upp i min skalle. Vad är det för typer som bor här?!  Ungkarlar med gardiner från 70-talet?! 

Resan gick i alla fall bra och Elvis sov snällt större delen av vägen. Själv knaprade jag morötter och drack vatten i och med min nya diet. Avundsjukt sneglade jag på Jimmy som smaskade både på en snickers och en mars medan jag kände hur morotsbiten växte i munnen. Väl framme i Sorsele kom en farmor utspringade från sin bostad. Att hon hade längtat efter sitt barnbarn blev uppenbart då jag upptäckte att hon inte hade hunnit ta på sig några skor utan stod i sockar i den kalla snön och hälsade oss välkomna.

Helgen passerade fort men vi hann med både det ena och de andra: Tittade film, spelade kort, träffade släkten och åt mumsig mat. Inlandet är mycket speciellt med samtidigt finns det en viss charm med de små byarna. Landskapet är otroligt vackert och jag blev till och med sugen på att åka längdåkningsskidor. Eller, i alla fall att bära skidorna under armen och sätta mig ner för att dricka varm choklad och äta ostmackor.
 
  

 
Min underbara sambo och hans orginella pokerface.


Jag skulle kunna skriva flera sidor om denna lilla biograf som finns i en liten by mellan Umeå och Sorsele.
Denna gång lämnar jag dock kommentarerna osagda för att inte trampa någon på tårna. Men man kan ju undra hur mycket popcorn som går under en föreställning.  


Kommentarer
Postat av: Lisa

ja men det vill jag absolut! jag läser CK3 nu och går också ut på praktik nästa vecka..

2009-02-01 @ 22:29:36
URL: http://dagismamman.blogg.se/
Postat av: Linda Karlsson

Hej hej.. Vi får prata ihop oss och träffas någon dag. Skulle vara jättekul. Jag går ut på praktik imorgon så jag är ledig alla kvällar i fyra veckor framöver.. inga läxor. =) Kram kram

2009-02-01 @ 23:13:21
URL: http://lindamariakarlsson.blogspot.com/
Postat av: Elin

hej!:)hittade din blogg av en slump när jag läste Lisas blogg:)Vad fin liten kille du har!!såå söt:)och du ser väldigt fräsch ut Therese! Vad kul att höra att det går bra med lille Elvis(förutom om nätterna med det är du nog absolut inte ensam om:)) Hur har du tänkt att göra me skolan förresten? kommer du att börja till hösten?många kramar

2009-02-02 @ 11:44:15
Postat av: Åsa

Oh ja, det finns visst ett Kåtaliden, drygt två mil utanför Sorsele. (Finns faktiskt två, ett till utanför Koler.)Finns även ett Bockträsk alldeles intill... rätt skrattretande egentligen:-)



Kul att se er sist ni var här, hoppas det inte dröjer allt för länge till nästa gång!



Sköt om er!

2009-02-05 @ 18:10:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0